fbpx

Hier vind je de uitslagen van onderzoekjes die ik online doe.

Wat fijn dat je er bent!

Ik ben benieuwd naar je mening en doe daarvoor onderzoek via Linkedin, Facebook, Instagram en de website van 202Publishers. Doe je ook mee?

Natuurlijk publiceer ik de resultaten.
Wil je een bericht krijgen als er nieuws is, laat dan je email achter.

Ik beloof je dat je alleen van me hoort als er ook iets te melden is. Ik hou niet van spam, net als jij.

Pieter

DOE MEE!

202Publishers-Linkedin

Door je gegevens achter te laten zet ik je op de verzendlijst van 202Publishers en informeer ik je over onderzoeken, uitgaven, bijeenkomsten en (win)acties.

De uitslag is bekend!

LEESONDERZOEK januari 2022

 

Begin januari stelde ik op Linkedin en facebook vier vragen over leesgedrag. Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om te stemmen.

Ben jij verbaasd over de uitslag?

Eigenlijk ben ik dat wel een beetje. Ik had zo’n grote voorkeur voor het gedrukte boek niet verwacht.

Internationaal zie ik ook een soortgelijke verdeling van voorkeur, hoewel eboeken (als ze prijsconcurrerend zijn) in opmars zijn.

Voor mij als uitgever betekent dat veel! Papier blijft goed vertegenwoordigd in het assortiment; ondanks stijgende papierprijzen wegens de enorme vraag naar verpakkingsmateriaal.

De opzet om verspilling te voorkomen blijft, dus je boek wordt pas gedrukt als je het besteld hebt.

De uitslag:

Ik lees alleen papieren boeken 52%

Ik lees alleen eboeken 5%

Ik lees eboeken en op papier 41%

Vooral luisterboeken 3%

444 stemmen, ruim 10.000 views

E-boeken?

Gedrukte boeken blijven populair zoals je hier kunt zien. Interessant voor mij als uitgever is wel de relatie tussen het percentage e-boek lezers en de omvang van de bevolking.

Zo staat de 5,6% e-boek lezers in India voor een totaal van ruwweg 78 miljoen lezers. Onvoorstelbare aantallen. Als uitgever heb ik een traject gestart om internationaal te gaan publiceren. Een van de eerste markten zal India zijn waar ik met Cream, Crime en Cupcakes van Yara March de markt op ga.